Uudised
14.12.2023

Utilitas rajab Tallinnasse täiendava rohevesiniku tootmisüksuse

Eesti suurim taastuvenergiatootja Utilitas rajab järgmise aasta lõpuks Tallinnasse Eesti esimese rohevesiniku tootmisüksuse. Lisaks otsustas Keskkonnainvesteeringute Keskus toetada ka selle tootmisüksuse 2026. aastal valmivat laiendust, mis kahekordistab selle võimsuse.

Utilitase juhitav rohevesiniku tervikahela projekt on Baltikumi esimene. Lisaks tootmisüksusele valmivad ka Eesti esimesed vesinikutanklad ja pealinnas hakkavad sõitma Bolti poolt opereeritavad vesinikuautod. Utilitas rajab rohevesiniku tootmisüksuse Utilitas Tallinna Elektrijaama Väo energiakompleksi ning rohevesinikku hakatakse tootma elektrolüüsi protsessis.

Täiendavalt toetab KIK Utilitast ja Alexelat nelja miljoni euroga, et rajada 2026. aasta kevadeks täiendav rohevesiniku tootmisüksus Tallinnasse ja vesinikutankla Jürisse ning soetada lisaks 10 vesinikuautot.

„Rohevesiniku tootmine täiendab hästi meie Väo energiakompleksi, sest sisendiks saab kasutada kohapeal toodetud rohelist elektrit ning vesiniku tootmise käigus eralduv soojus juhitakse kaugküttevõrku. Sellised sektoritevahelise sidumise lahendused muudavad energiasüsteemi tõhusamaks, paindlikumaks ja töökindlamaks ning aitavad lõpuks vähendada ühiskonna dekarboniseerimise kulusid,“ kirjeldas Utilitase kontserni juht Priit Koit.

Rohevesiniku tootmisel on sisenditeks roheline elekter ja demineraliseeritud vesi ning tootmisprotsessis ei eraldu süsihappegaasi, vaid ainult puhas vesinik ja hapnik. Kasutatav moodne elektrolüüser töötab parimal olemasoleval tehnoloogial, vastab kõigile vesinikuga seotud ohutus- ja projekteerimisnõuetele ning on turul olevatest üks efektiivsemaid. 2024. aasta lõpuks valmiva rohevesiniku tootmisüksuse maksimaalne aastane tootmismaht on 130 tonni vesinikku.

Investeerimisettevõte UG Investments ostab esimese rohevesiniku tervikahela projekti raames ELKE Autolt 30 Toyota Mirai vesinikuautot, mida hakkab opereerima sõidujagamisteenust pakkuv Bolt. Vesinikuautod kasutavad kütuseks vesinikku ja hapnikku ega eralda keskkonda heitgaase. Keskkonnasõbralikul vesinikautol eraldub väljalasketorust ainul vähesel määral täiesti puhast vett.

Bolt sõidujagamisteenuse juht Oscar Rõõm sõnas, et Bolti eesmärk on pakkuda linnades isiklike sõiduautode asemel paremaid alternatiive, mis oleksid mugavad kasutada ja omaksid ka väiksemat keskkonnajalajälge. “Teeme igapäevaselt tööd selle nimel, et elektriliste sõidukite arv meie platvormil kasvaks, kuid samal ajal oleme avatud ka uutele tehnoloogiatele. Meil on hea meel, et tänu koostööle Utilitase ja UG Investmentsiga saame oma klientidele pakkuda sõidujagamisteenust peagi ka vesinikuautodega,” sõnas ta.

Projekti esimese etapi käigus rajatakse kaks rohevesiniku kiirtanklat, mida opereerib Alexela ning millest üks asub Utilitase Väo energiakompleksi juures ja teine Peterburi maanteel. 2026. aasta kevadeks lisandub uue projektiga veel üks tankla Jürisse. Kaasaegse tehnoloogia abil on võimalik tankida vesinikul töötav sõiduauto täis 3-5 minutiga ning buss või veoauto 10-15 minutiga. 

Rohevesiniku tervikahela rajamine sai 2021. aasta lõpus kaasrahastuse Keskkonnainvesteeringute keskuselt (KIK) ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumilt kogumahus viis miljonit eurot. Investeeringud viiakse lõpule 2024. aasta viimases kvartalis. Tehnilise konsultandina osaleb tervikahela loomises ka rohevesiniku lahendusi pakkuv ettevõte Stargate Hydrogen Solutions.